«إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ کَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِکَمِ» (نهج البلاغه، حکمت 197)

«إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ کَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِکَمِ» (نهج البلاغه، حکمت 197)

«إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ کَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِکَمِ» (نهج البلاغه، حکمت 197)

انتساب به رسول الله و سیادت نباید انسان را مغرور کند

زید برادر امام رضا (علیه السلام ) در مدینه قیام کرد، خانه های گروهی را آتش زد و تعدادی را کشت . به این جهت او را زید النار «زید آتش افروز» می‌گفتند ، مأمون افرادی را فرستاد او راگرفتند و نزد وی آوردن .مأمون «به خاطر برادرش امام رضا (علیه السلام ) از تقصیراتش گذشت» و دستور داد ، او را نزد برادرش ، امام رضا ببرند.حسن پسر موسی می‌گوید:
در خراسان در مجلس حضرت رضا ( علیه السلام) بودم، زید هم در آن مجلس بود، امام که مشغول صحبت شد، زید بی اعتناء به سخنان امام ، متوجه عده ای از افراد مجلس شد و گفت: ما چنین و چنانیم و به خویشتن می بالید .امام رضا ( علیه السلام)سخنان زید را شنید وفرمود: ای زید!گفتار بقالهای کوفه تو را گول زده ومغرور کرده است که می‌گویند: خداوند به خاطر پاکدامنی فاطمه (س ) فرزندان او را به آتش جهنم حرام کرد . به خدا سوگند! این مقام، مخصوص «حسن و حسین» یعنی فرزندان بلا واسطه «فاطمه زهرا» آیا ممکن است پدرت امام موسی بن جعفر بندگی کند، روزها روزه بگیرد و شبها را به عبادت بگذراند و تو معصیت خدا را بکنی . فردای قیامت هر دو داخل بهشت شوید؟
اگر چنین باشد، مقام تو در پیش خداوند بالاتر از امام موسی بن جعفر ( علیه السلام) خواهد بود، زیرا پدرت با زحمت بهشت رفته اما تو بدون زحمت داخل بهشت شده ای ، در صورتی که حضرت علی بن الحسین ( علیه السلام)  می فرماید: لمحسننا کفلان من الاجر و لمسیئنا ضعفان من العذاب اجر نیکوکاران خاندان ما ، دو برابر و عذاب‌گنهکاران ما، نیز دو برابر خواهد بود.زیدگفت: من برادر و پسر شما هستم و به خاطر شما من هم وارد بهشت می شوم . امام ( علیه السلام) فرمود:آری ! تو آن وقت می توانی برادر من باشی که از خدا اطاعت کنی. سپس فرمود: پسر نوح مادامی که معصیت نکرده بود از خاندان او بود، ولی هنگامی که گناه کرد، خداوند او را از خاندان نوح به شمار نیاورد و در پاسخ درخواست حضرت نوح (ع ) «که نجات فرزندش را از غرق شدن در آب از او خواست» فرمود: انه لیس من اهلک او از خاندان شما نیست ، او متمرد و معصیت کار است ، مسلمانان باید بکوشند تا فرهنگ قرآن و اهل بیت پیغمبر در جامعه زنده کنند جز تقوا به هیچ کدام از وسایل مادی امتیاز ندهند.

نام نویسنده: علامه مجلسی
انتشارات کتاب: الاسلامیه
شماره صفحات ارسال شده: ۲۳۰
منبع حکایت: بحارالانوار ج ۴۳
پرینت
اشتراک در واتس اپ
اشتراک در تلگرام
0 0 رای ها
امتیازدهی به حکایت
default
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

حکایت های پیشنهادی