«إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ کَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِکَمِ» (نهج البلاغه، حکمت 197)

«إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ کَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِکَمِ» (نهج البلاغه، حکمت 197)

«إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ کَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِکَمِ» (نهج البلاغه، حکمت 197)

اخلاق اجتماعی و حسن خلق رسول خدا (ص)

یکی از مهمترین علل موفقیت رسول اکرم (ص) در انجام آن رسالت عظیم و آسمانی، خوی نرم و ملایم آن حضرت بود. در رفتار با مردم بسیار بردبار و حلیم بودند و نسبت به آنها حسن رفتار و حسن ظن داشتند. به طوری که با اخلاق کریمه خویش و با مهر و محبت بی‌شائبه جان‌ها را شیفته خود می‌ساختند. تا آنجا که توانستند در جامعه منحط عربستان آن روز انسان‌هایی را تربیت کنند که هر کدام الگویی برای انسانیت و حجتی برای اثبات اصالت این آئین آسمانی بشمار روند.
خدا درباره خلق و خوی آن حضرت در قرآن خطاب به پیامبر می‌فرماید:
همانا تو بر خلقی عظیم آراسته‌ای، ای پیامبر به موجب رحمت و لطف الهی، تو نسبت به مردم مهربان بوده و اخلاق نرم و ملایمی داری. اگر خشن و سخت‌دل بودی و اخلاق درشتی داشتی، همه از دورت پراکنده می‌شدند پس با آنها همیشه در حال بردباری و حلم و حسن خلق رفتار کرده برایشان طلب آمرزش کن و در کارها با ایشان مشورت نما، و آنگاه که بر کاری تصمیم گرفتی توکل بر خدا کن، چه آنکه خدا توکل‌کنندگان رادوست دارد.
سیره همه انبیا بر همین منوال بوده است که همواره با مردم به ملایمت و مهربانی رفتار می‌کردند. همچنانکه درمورد اعزام حضرت موسی و برادرش برای هدایت فرعون خداوند متعال فرمود: با فرعون نرم و ملایم سخن بگویید، شاید در اثر سخنان نرم شما متذکر حقایق شود یا از عذاب الهی بهراسد. ارزش و اهمیت این صفت پسندیده تا آنجاست که روزی در پاسخ به سوال اسامه که پرسید: بهترین چیزی که به انسان عطا شده چیست؟ فرمود: خوش اخلاقی.
امام حسین (ع) به نقل از پیامبر (ص) فرمود: برای افراد خوش خلق پاداشی است مثل پاداش آنهاییکه روزها را روزه می‌گیرند و شب‌ها را نماز می‌خوانند و در جای دیگر فرمود «خوش خلقی گناهان را ذوب می کند و از بین می‌برد همانطور که خورشید یخ راذوب می‌کند» پرسیدند: خوش خلقی چیست؟ فرمود:
خوش خلقی به این است که: پیوند دوستی برقرار کنی با کسی که از تو بریده و عفو نمایی کسی را که به تو ظلم کرده و عطا کنی به آنکه از تو دریغ نموده است.
در مقام دعا با خالق رحمان می‌گفت:خدایا خلقم را نیکو فرما.
خدایا از اخلاق ناپسند به دورم دار و برای اجتناب از ناروایی‌ها یاری‌ام فرما.
حضرت رضا (ع) به نقل از رسول خدا (ص) فرمودند: جبرئیل از جانب پروردگارم بر من نازل شد و گفت: ای محمد بر تو باد که «حسن خلق» را همراه خودسازی، زیرا بدخلقی خیر دنیا و آخرت را از بین می‌برد
سپس فرمود‌‌: بدانید که شبیه‌ترین شما به من کسانی هستند که اخلاقشان از همه نیکوتر باشد.

نام نویسنده: سیدحسین تقوی
منبع حکایت: اخلاق محمدی
پرینت
اشتراک در واتس اپ
اشتراک در تلگرام
0 0 رای ها
امتیازدهی به حکایت
default
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

حکایت های پیشنهادی