«إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ کَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِکَمِ» (نهج البلاغه، حکمت 197)

«إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ کَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِکَمِ» (نهج البلاغه، حکمت 197)

«إِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ کَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِکَمِ» (نهج البلاغه، حکمت 197)

عنوان بصری و نصیحت امام

عنوان بصری می‌گوید: از امام صادق (ع) خواستم به من پند و اندرز بدهند. فرمود: تو را به انجام نه چیزی سفارش می‌کنم ، آن سفارش ها نه تنها برای شما بلکه به همه کسانی است که می خواهند در راه خداوند قدم بردارند و از خداوند می خواهم تو را نیز در انجام آنها یاری فرماید: سه تای آنها در تهذیب اخلاق و تربیت نفس است و سه تای دیگر در صبر و شکیبایی است. و سه تای هم در علم و دانش است، به آنها مواظب باش هرگز آنها را سبک مشمار! عنوان بصری می‌گوید:خود را برای یاد گرفتن آنها آماده کردم، نگاه امام (ع) فرمود: اما آن سه چیز که در ریاضت و تهذیب نفس است ، عبارتند از: ۱ .بپرهیز! از خوردن چیزی که به آن میل نداری , زیرا باعث نادانی و کودنی می‌گردد.۲ .هرگز غذا نخور! مگر وقتی که گرسنه هستی.۳ .همواره غذای حلال بخور! و هنگام خوردن نام خدا را ببر! «بسم الله بگو!» همواره فرمایش رسول خدا را در نظر داشته باش که درباره مذمت پرخوری فرمود:انسان هیچ ظرفی را پر نکرده که بدتر از شکم باشد.چنانچه به میل غذا ناگزیری ، شکم را سه قسمت کن ا یک قسمت آن را به خوراک و یک قسمت دیگرش را به نوشیدنی و قسمت سومش را برای نفس‌کشیدن اختصاص بده! اما آن سه چیز که در حلم و بردباری است ، عبارتند از:

۱. هرگاه کسی به تو گفت: اگر یک حرف دشنام و ناسزا بگویی در مقابل ده تا می شنوی ، تو در جواب بگو: اگر ده تا سخن زشت بگویی یک حرف از من نخواهی شنید.

۲. هرگاه کسی تو را فحش داد و بدگفت ، در پاسخ بگو: اگر آنچه را که گفتی راست است از خداوند می خواهم مرا ببخشد و از تقصیراتم بگذرد و اگر آنچه را که گفتی دروغ است و ابدا در من نیست از خداوند می خواهم تو را ببخشد ۳. هر کس تو را وعده فحش و دشنام داد، تو به او وعده پند و اندرز و احترام بده! و اما آن سه چیز که در علم و دانش است ، عبارتند از:

۱.آنچه را که نمی دانی از دانشمندان بپرس و بپرهیز از این‌که پرسش تو به قصد اذیت و یا امتحان آنان باشد.

۲ .در هیچ چیز تنها را رأی و عقیده خود عمل نکن«با مشورت کارها را انجام بده »ودر تمام کارها اجانب احتیاط را رعایت کن

۳.از فتوی دادن فرار کن همانندی که از شیر فرار می‌کنی و خودت را پلی برای سود و زیان مردم قرار نده!

امام صادق بالا پس از بیان این پند و موعظه های حکمت آمیز، به عنوان بصری فرمود:حقا تو را نصیحت کردم ، بلند شو برو! وقت عبادت من است ، وقتم را بیشتر از این نگیر! زیرا من بر نفس خود تنگ نظرم و حاضر نیستم وقت خود را تلف کرده و بیهوده بگذرانم و سلام و رحمت خداوند بر کسی باد که از ارشاد و راهنمایی پیروی می‌کند. بحار الأنوار، ط دارالاحیاءالتراث، العلامة المجلسی ج ۱ ص۲۲۶

نام نویسنده: العلامة المجلسی ج ۱ ص۲۲۶
منبع حکایت: بحار الأنوار، ط دارالاحیاءالتراث
پرینت
اشتراک در واتس اپ
اشتراک در تلگرام
0 0 رای ها
امتیازدهی به حکایت
default
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

حکایت های پیشنهادی